© Istock

24 timers pause er bedst for din træning

Vil du have mest muligt ud af din styrke- og konditionstræning, bør du holde en dags pause mellem træningsformerne.

5. maj 2015

Det er fristende at snuppe både løbebånd og vægte, når man er i fitnesscenteret. Men vil man have allermest ud af både konditions- og styrketræningen, er det ikke den bedste strategi.

Franske forskere har sammenlignet effekten af et syvugers træningsprogram hos tre forskellige testgrupper, som alle trænede to gange om ugen. Den ene gruppe lavede både styrke- og konditionstræning samme dag, mens de to øvrige grupper fik adskilt de to træningsformer af pauser på henholdsvis 6 og 24 timer.

Det viste sig at give klart de bedste resultater, når styrke og kondition blev fordelt på forskellige træningspas med 24 timers pause imellem.

Stigning i muskelstyrke Stigning i kondital
Kombineret styrke- og konditionstræning 1,9 % 3,8 %
Styrke- og konditionstræning med 6 timers pause imellem 6,7 % 4,1 %
Styrke- og konditionstræning med 24 timers pause imellem 9,1 % 8,8 %

Source #JSCR.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: