© Colourbox

Smadrer styrketræning min restitution?

Jeg både løber og styrketræner og er kommet i tvivl, om styrketræningen i virkeligheden skader min restitution efter løb?

Du skriver, at du løber tre gange om ugen og styrketræner tre andre af ugens dage, så svaret kan både være et ja og et nej.

Svaret er ja, hvis din løbetræning er meget intensiv, og du fx løber intervaller, sprinttræner eller tonser op og ned ad bakke.

Hvis du dagen efter så hård løbetræning kaster dig over tung

styrketræning

af benene, er benmusklerne sandsynligvis ikke klar til hård belastning igen, og du vil ødelægge mere, end du gavner. Her bør du i stedet nøjes med at styrke overkroppen.

Har du derimod løbet en tur i mere moderat tempo, er svaret nej. For så er benmusklerne ikke særlig medtagne og vil derfor reagere positivt på styrketræning.

Normalt er det kun en eller to af ugens løbeture, som er så intensive, at du bør droppe styrketræningsøvelser til benene. De fleste gange vil du uden problemer kunne styrketræne hele kroppen på din hviledag fra løbetræningen.

Vil du i en periode forsøge at opbygge større benstyrke, kan du dog med fordel drosle løbetræningen lidt ned.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: