Social restitution Forskning peger på, at vi rent hormonelt restituerer hurtigere med godt socialt samvær efter træning. © iStockphoto

Socialt samvær får dig til at restituere hurtigere

Forskning afdækker sundhedsfordelene ved social restitution efter træning.

4. oktober 2016 af Hans Westhausen Gottlieb

Ny forskning viser, at kroppen er længere tid om at restituere efter hård træning end tidligere antaget. I hvert fald, når man ser på den rent hormonelle restitution.

Det kan nemlig tage helt op til 72 timer før testosteronniveauet er tilbage til normalen efter en hård omgang træning. Og træner man inden da, så kan det påvirke kroppens evne til at opbygge muskler, sænke andelen af røde blodlegemer og medføre træthed.

Restitution i socialt lag

Heldigvis er der en god metode til at speede kroppens genopbygning op – social restitution, fx i form af nedvarmning eller andet socialt samvær med træningskammeraterne.

Et studie fra Imperial College i London har vist, at ved at være i et positivt socialt miljø efter træning, bliver vores hormonsystem balanceret hurtigere, end hvis vi er alene. Lignende resultater er fundet i et studie fra Emory University, hvor man målte, at social samhørighed på holdet forhøjede fodboldspilleres testosteronniveauer.

Restitution med let løb

Hvordan gør man så? Det kunne fx være at blive i målområdet og heppe på vennerne ved et løb, at afslutte et fælles løbetræningspas med et par kilometers let nedvarmningsløb, en omgang fælles udstrækning eller måske at spise et efter-træningsmåltid sammen.

Men man kunne selvfølgelig også bruge forskningen som ’god’ undskyldning for at snuppe en enkelt efter-trænings-øl med vennerne.

Kilder: European Journal of Applied Physiology, Physiology & Behavior

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: