© Jakob Helbig

Sådan dykker formen over vinteren

For mange er vinteren lig med træningsstop. Det koster dog voldsomt meget på formen og kan betyde, at du bliver 2-3 minutter langsommere på din 5 km tur. Download vores PDF og se, hvordan du holder fast i træningen over vinteren.

8. november 2017 af Martin Kreutzer

Efteråret indvarsler mørke, kulde og regn. Ikke just de fedeste forhold at træne under og for mange er vinterens komme også lig med langtidsparkering af løbeskone og opstaldning af racercyklen. Det er dumt. Et par måneders træningsstop har dramatiske konsekvenser for din form:

  • På styrkesiden svinder de hurtige muskelfibre ind med 10 pct. allerede efter 10 dage.

  • Konditallet falder med 10-15 pct. på et par måneder hos moderat trænede, mens veltrænede atleter må æde et dyk på helt op til 20 pct. Det svarer til at din fart på cyklen falder fra 35 til 29 km/t eller at du løber 3 minutter langsommere på en 5 km.

  • Også udholdenheden lider. Hele 25 pct. falder den efter bare 2-4 uger uden træning.

Sådan holder du fast i vintertræning

Vil du undgå formdykket og fastholde farten, skal du planlægge din træning, justere på den måde du træner på og fastholde motivationen gennem de mørkede måneder. Download vores PDF og få konkrete tip til hvordan.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: