© Istock

Sådan skal du strække ud før træning

Forskere fastslår, hvordan vi bør strække ud før træning for at få bedre præstationer og færre skader.

25. april 2016

Gavnligt, spild af tid eller direkte skadeligt? Holdningerne til udstrækning før træning er mange, og nu er et internationalt forskerteam dykket ned i hundredvis af studier på området for at afgøre sagen.

I en lang årrække frem til slutningen af 1990’erne anbefalede eksperter statisk udstrækning, hvor man holder strækket i 20 sekunders tid. Men de seneste 15 år har denne udstrækningsmetode fået skyld for at øge risikoen for skader og forringe præstationsevnen. I stedet har der været fokus på dynamisk udstrækning, hvor man strækker kroppen i svingende bevægelser.

Her er den bedste metode Nu slår forskerne fast, at man med fordel kan lave statisk udstrækning før sport. Det skal dog ske som en del af en opvarmningssession, hvor man først får pulsen op og derefter laver både statisk og dynamisk udstrækning.

Vær godt klædt på til de udendørs træningspas, med en lækker kvalitetsjakke fra Craft.

Source #and Metabolism.

Source #Applied Physiology

Source #Nutrition

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: