Er jeg øm eller skadet?

Er jeg øm eller skadet?

Hvordan ved jeg, om jeg er for skadet til at træne, eller om jeg bare har helt naturlig træningsømhed i kroppen?

  • Af Jannik Petersen
  • Aktiv Træning nr. 10, 2010
  • Foto: Colourbox
Spørg os

Det kan være svært at vurdere, om man er skadet eller bare øm. Om man har trænet lige til sin grænse eller har overskredet den og er blevet skadet.

På den ene side er vi flasket op med mottoet ‘no pain, no gain’, der dikterer, at vi skal gå til den, og at det kun er godt, at det gør ondt.

På den anden side ved vi godt, at det på længere sigt koster meget mere på formen, hvis vi bliver sat ud af spillet på grund af skader.

En af de vigtigste ting at holde øje med er, om træning får symptomerne til at blive værre eller færre. Lyt til kroppen, mens du træner, og vurdér, om det er en god idé at fortsætte.

Skemaet herunder giver dig et fingerpeg om, hvordan det står til:

Problem Fortsæt træningen Stop træningen
Din krop gør ondt i et par dage efter intensiv træning. Har du trænet særlig hårdt, er det helt normalt, at din krop føles træt, øm og uoplagt. Skru ned for ambitionerne under dagens træningspas, eller vælg en anden motionsform i dagene efter. Hvis smerterne er lokaliseret ét bestemt sted, er det typisk et tegn på, at du er skadet. Stop straks dagens træning, og søg behandling.
Du har stive og ømme muskler. Hvis problemet aftager, efterhånden som du bliver varm, og ikke kommer tilbage med forøget styrke efter træning, er der sandsynligvis tale om harmløs muskelømhed. Hvis problemet bliver ved eller ligefrem forværres i løbet af dit træningspas, eller hvis du kravler rundt lige efter træning, er det et tegn på, at du er overbelastet.
Det gør altid ondt under den samme slags træning. Drop denne specielle øvelse eller form for træning, og erstat dette træningselement med noget, som du bedre kan tåle. Er denne form for træning afgørende for, at du fx bliver klar til en bestemt konkurrence, så udsæt deltagelsen, og få helet din skade, før du genoptager denne træningsform. Opsøg en behandler, og få afdækket årsagen til skaden.

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Forstrækning eller fiber-sprængning?

Forstrækning eller fiber-sprængning?

Spørg os |

Jeg har fået en skade i baglåret - ...

Hvad er en forstrækning
Hjælp, jeg har ondt under foden!

Hjælp, jeg har ondt under foden!

Spørg os |

Jeg har fået plantar fasciitis og har ...

Læs mere
Hjælp, jeg plages af lyskeskader!

Hjælp, jeg plages af lyskeskader!

Spørg os |

Jeg er en halvgammel fodboldspiller, ...

Jeg plages af lyskeskader!
Hvad gør jeg ved ømme akillessener?

Hvad gør jeg ved ømme akillessener?

Spørg os |

Mine akillessener er ret ømme i starten ...

Læs mere
Løbeskader - sådan undgår du dem

Løbeskader - sådan undgår du dem

Løbeskader |

Se oversigten over de fem mest ...

Læs mere
Nyeste
Dette vitamin nedsætter din skadesrisiko

Dette vitamin nedsætter din skadesrisiko

Skader |

Bliver du ofte ramt af ...

Læs mere
3 ting, du med garanti IKKE vidste om smerter

3 ting, du med garanti IKKE vidste om smerter

Skader |

Føler du dig nogle gange som et pjok, ...

Læs mere
Tunge løbere er de mest skadesudsatte

Tunge løbere er de mest skadesudsatte

Skader |

Ny forskning viser, at minimalistsko ...

Læs mere
Hvilket underlag er hårdest?

Hvilket underlag er hårdest?

Spørg os |

Hvad betyder løbeunderlaget for, om man ...

Læs mere
Hot chili con carne

Opskrift | Hot chili con carne

Cookie- og privatlivspolitik