© Colourbox

Er jeg øm eller skadet?

Hvordan ved jeg, om jeg er for skadet til at træne, eller om jeg bare har helt naturlig træningsømhed i kroppen?

16. september 2010 af Jannik Petersen

Det kan være svært at vurdere, om man er skadet eller bare øm. Om man har trænet lige til sin grænse eller har overskredet den og er blevet skadet.

På den ene side er vi flasket op med mottoet ‘no pain, no gain’, der dikterer, at vi skal gå til den, og at det kun er godt, at det gør ondt.

På den anden side ved vi godt, at det på længere sigt koster meget mere på formen, hvis vi bliver sat ud af spillet på grund af skader.

En af de vigtigste ting at holde øje med er, om træning får symptomerne til at blive værre eller færre. Lyt til kroppen, mens du træner, og vurdér, om det er en god idé at fortsætte.

Skemaet herunder giver dig et fingerpeg om, hvordan det står til:

Problem Fortsæt træningen Stop træningen
Din krop gør ondt i et par dage efter intensiv træning. Har du trænet særlig hårdt, er det helt normalt, at din krop føles træt, øm og uoplagt. Skru ned for ambitionerne under dagens træningspas, eller vælg en anden motionsform i dagene efter. Hvis smerterne er lokaliseret ét bestemt sted, er det typisk et tegn på, at du er skadet. Stop straks dagens træning, og søg behandling.
Du har stive og ømme muskler. Hvis problemet aftager, efterhånden som du bliver varm, og ikke kommer tilbage med forøget styrke efter træning, er der sandsynligvis tale om harmløs muskelømhed. Hvis problemet bliver ved eller ligefrem forværres i løbet af dit træningspas, eller hvis du kravler rundt lige efter træning, er det et tegn på, at du er overbelastet.
Det gør altid ondt under den samme slags træning. Drop denne specielle øvelse eller form for træning, og erstat dette træningselement med noget, som du bedre kan tåle. Er denne form for træning afgørende for, at du fx bliver klar til en bestemt konkurrence, så udsæt deltagelsen, og få helet din skade, før du genoptager denne træningsform. Opsøg en behandler, og få afdækket årsagen til skaden.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: