Fiberskader slår til igen og igen

Det bedste, du kan gøre for at undgå fiberskader, er slet ikke at få én. Fiberskader rammer nemlig tit flere gange.

13. september 2010

Hvis du har haft en fibersprængning i baglåret, mere end fordobles din risiko for at blive ramt af skaden igen.

Center for Idrætsskadeforskning i Oslo undersøgte 500 aktive mænd for at finde den vigtigste årsag til fibersprængninger i baglåret. Forskerne kiggede blandt andet på, om atleter, der løber meget stærkt, øger deres risiko. Eller om svage baglårsmuskler er den væsentligste årsag.

Men tidligere skader viste sig at være den faktor, der øgede risikoen klart mest. En sandsynlig årsag er, at det arvæv, der dannes som følge af fibersprængningen, er ufleksibelt. Denne manglende fleksibilitet skal muskelfibrene omkring den skadede fiber så kompensere for, og de risikerer dermed at briste.

Forebyg fibersprængninger i låret:

  • Varm grundigt op før sprintøvelser og andre eksplosive aktiviteter.

  • Begræns antallet af hurtige retningsskift og fuld sprint, hvis du er udmattet i lårmusklerne.

  • Styrk baglårsmusklerne med fx øvelserne squat og leg curls.

  • Hold baglårene varme, når du træner i vinterhalvåret.

Source #Oslo Sports Trauma Research Center

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: