© Colourbox

Hjælp, jeg plages af lyskeskader!

Jeg er en halvgammel fodboldspiller, der i de senere år har fået sæsonen spoleret af tilbagevendende lyskeskader. Hvordan slipper jeg af med den irriterende skade?

7. juli 2010

Lyskeskader er hyppige i sport med mange pludselige retningsskift.

Typisk prøver mange at vende tilbage til fodboldbanerne for tidligt – før skaden helt er lægt. Alvorlige lyske- skader kan tage 16-20 uger at komme sig over og kræver målrettet genoptræning.

3-5 dage efter at du er blevet skadet, kan du begynde at genoptræne ved at lave øvelsen ‘klem om bold’ – se boksen til venstre. Er øvelsen smertefuld, så vent nogle dage ekstra. Udfør både øvelsen med strakte ben, let bøjede ben og bøjede ben. Udfør også 3 x 15-20 mavebøjninger, mens du samtidig klemmer om bolden og løfter fødderne. Lav programmet 3 gange ugentligt.

Efter 2-4 uger bygger du flere øvelser på dit lyskeprogram. Samtidig må du begynde at løbe korte ture i lavt tempo. Hvis løb ikke giver dig ømhed, må du, ved siden af lyskeøvelserne, sparke bold op ad en mur. Fortsæt på den måde i yderligere 8 uger, og byg langsomt nogle øvelser på, hvor du skifter retning og sparker til en bold.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: