Hvad gør jeg ved ømme akillessener?

Mine akillessener er ret ømme i starten af løbeturen og om morgenen, når jeg står op. Hvad gør jeg?

Stive og ømme akillessener dagen efter en løbetur er et kendt fænomen blandt løbere. Med et lidt pudsigt udtryk kalder læger og andre behandlere det for ‘morgenstivhed’, fordi smerterne bemærkes, så snart vi vågner og svinger benene ud af sengen. Når du bevæger dig, pumpes noget af væskeophobningen i området væk, og så presser det ikke længere på akillessenen, og ømheden aftager derfor.

Løber du langt, kan du opleve, at ømheden vender tilbage i slutningen af turen, når du er træt.

Heldigvis kan 80 procent af alle løbere træne deres smerter i akillessenen væk ved at styrke området med en simpel hælløftsøvelse. Det kræver dog stor tålmodighed og 3-6 måneders indsats, før du mærker bedring i området. Nogle slås med skaden i op til et år. Skru ned for løbeturenes længde og hårdhed, indtil ømheden er helt væk.

Sådan træner du dine akillessener

  • Stå på tæer på en kantsten eller et trappetrin.

  • Sænk langsomt hælene ned under vandret, og kom så op på tæerne igen.

  • Gentag 10-15 gange 1-2 gange om dagen.

  • Senere kan du lave øvelsen stående på ét ben.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: