Hvorfor bliver jeg skadet igen og igen?

Jeg har i flere omgange prøvet at komme i gang med at træne, men bliver hele tiden skadet. Er jeg blevet for gammel og skrøbelig til sport?

Nej, din krop er sikkert ikke pludselig blevet uegnet til at dyrke motion. Men måske er du – ligesom mange andre – for ivrig med at komme i gang igen efter en

skade

.

Typisk glemmer vi, at før træning kommer genoptræning. Derfor overbelastes kroppen ofte, når vi forsøger at gøre comeback.

Når smerterne er væk, glemmer vi tit i vores begejstring, at nogle ugers inaktivitet svækker musklerne – særligt i det område, som var skadet, og som du gik og skånede. En ny skade kan således let opstå.

Husk derfor at genoptræne, før du vender tilbage til dit ‘gamle’ træningsniveau. Start fx med at lave nogle øvelser, der øger din styrke og kropskontrol i det skadede område.

Næste trin på genoptræningsstigen kan indeholde små doser af din sædvanlige træningstype. Giver træningen dig ingen problemer, trapper du gradvist op, indtil du når dit gamle niveau.

Genoptræningens fem faser

De fleste forsøger at springe direkte fra fase et til fem, men alle genoptræningens faser er vigtige for at undgå nye skader.

  • 1. Av, av, av. Du er skadet og skåner området ved at droppe din sædvanlige træning.
  • 2. Hverdag o.k. Du har ikke mere smerter i din hverdag. Begynd at lave lette genoptræningsøvelser, der styrker muskler og balance. Du skal kunne udføre hver øvelse op til 20 gange.
  • 3. Træn let. Skru lidt op for belastningen og øg din styrke. Lav øvelser med vægte, du kun kan løfte 8-12 gange, før du må tage en pause.
  • 4. Specifikt. Begynd at træne let – altså meget mindre og med markant mindre intensitet, end du plejer. Trap langsomt op. Lyt til din krop.
  • 5. Klar igen. Først nu er du klar til at træne i fuldt omfang som tidligere.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: