Hvorfor bliver jeg skadet igen og igen?

Hvorfor bliver jeg skadet igen og igen?

Jeg har i flere omgange prøvet at komme i gang med at træne, men bliver hele tiden skadet. Er jeg blevet for gammel og skrøbelig til sport?

  • Aktiv Træning nr. 11, 2013
Spørg os

Nej, din krop er sikkert ikke pludselig blevet uegnet til at dyrke motion. Men måske er du – ligesom mange andre – for ivrig med at komme i gang igen efter en skade.

Typisk glemmer vi, at før træning kommer genoptræning. Derfor overbelastes kroppen ofte, når vi forsøger at gøre comeback.

Når smerterne er væk, glemmer vi tit i vores begejstring, at nogle ugers inaktivitet svækker musklerne – særligt i det område, som var skadet, og som du gik og skånede. En ny skade kan således let opstå.

Husk derfor at genoptræne, før du vender tilbage til dit ‘gamle’ træningsniveau. Start fx med at lave nogle øvelser, der øger din styrke og kropskontrol i det skadede område.

Næste trin på genoptræningsstigen kan indeholde små doser af din sædvanlige træningstype. Giver træningen dig ingen problemer, trapper du gradvist op, indtil du når dit gamle niveau.

Genoptræningens fem faser

De fleste forsøger at springe direkte fra fase et til fem, men alle genoptræningens faser er vigtige for at undgå nye skader.

  • 1. Av, av, av. Du er skadet og skåner området ved at droppe din sædvanlige træning.
  • 2. Hverdag o.k. Du har ikke mere smerter i din hverdag. Begynd at lave lette genoptræningsøvelser, der styrker muskler og balance. Du skal kunne udføre hver øvelse op til 20 gange.
  • 3. Træn let. Skru lidt op for belastningen og øg din styrke. Lav øvelser med vægte, du kun kan løfte 8-12 gange, før du må tage en pause.
  • 4. Specifikt. Begynd at træne let – altså meget mindre og med markant mindre intensitet, end du plejer. Trap langsomt op. Lyt til din krop.
  • 5. Klar igen. Først nu er du klar til at træne i fuldt omfang som tidligere.

Mere om samme emne

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Forstrækning eller fiber-sprængning?

Forstrækning eller fiber-sprængning?

Spørg os |

Jeg har fået en skade i baglåret - ...

Hvad er en forstrækning
Hjælp, jeg har ondt under foden!

Hjælp, jeg har ondt under foden!

Spørg os |

Jeg har fået plantar fasciitis og har ...

Læs mere
Hjælp, jeg plages af lyskeskader!

Hjælp, jeg plages af lyskeskader!

Spørg os |

Jeg er en halvgammel fodboldspiller, ...

Jeg plages af lyskeskader!
Hvad gør jeg ved ømme akillessener?

Hvad gør jeg ved ømme akillessener?

Spørg os |

Mine akillessener er ret ømme i starten ...

Læs mere
Løbeskader - sådan undgår du dem

Løbeskader - sådan undgår du dem

Løbeskader |

Se oversigten over de fem mest ...

Læs mere
Nyeste
Dette vitamin nedsætter din skadesrisiko

Dette vitamin nedsætter din skadesrisiko

Skader |

Bliver du ofte ramt af ...

Læs mere
3 ting, du med garanti IKKE vidste om smerter

3 ting, du med garanti IKKE vidste om smerter

Skader |

Føler du dig nogle gange som et pjok, ...

Læs mere
Tunge løbere er de mest skadesudsatte

Tunge løbere er de mest skadesudsatte

Skader |

Ny forskning viser, at minimalistsko ...

Læs mere
Hvilket underlag er hårdest?

Hvilket underlag er hårdest?

Spørg os |

Hvad betyder løbeunderlaget for, om man ...

Læs mere
Hot chili con carne

Opskrift | Hot chili con carne

Cookie- og privatlivspolitik