Hvorfor bliver mine akillessener ømme?

Jeg har købt nye løbesko og er pludselig begyndt at blive øm i akillessenerne. Er der en sammenhæng?

Ja, det kan der godt være. Typisk skyldes ømme akillessener dog, at man har været for ivrig med sin træning. Løbeformen skal bygges langsomt og gradvist op, så sener og væv ikke overbelastes. En god tommelfingerregel siger, at man maksimalt må øge antallet af kilometer med 10 procent fra uge til uge.

Nye løbesko kan dog også være årsagen.

Skån din akillessene ved at skære kraftigt ned på løbetræningen i de næste uger, indtil smerten er væk. Byg derefter langsomt formen op igen, og styrk senen ved at gå op på tæer, mens du står på et trappetrin med hælen ud over trinnet. Sænk hælen så langt ned mod næste trin, som du kan. Udfør gerne øvelsen 2 x 10 gange hver dag. Når det bliver for let, øger du til 2 x 15 og 3 x 15 gentagelser.

Tag testen herunder, og klip eventuelt et hak i dine nye løbesko for at fjerne trykket fra senen.

Test

Tag dine løbesko på, og stræk vristen, så toppen af skoens hæl presses ind i din akillessene. Hvis ømheden i din akillessene sidder lige her, skyldes skaden formentlig dine løbesko.

Løsning

Hvis dine sko trykker på akillessenen, kan du klippe en trekant i den øverste del af skoens hælparti, så presset på senen lettes.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: