Hvorfor er mine skinneben ømme?

Jeg træner til et halvmaraton, men er begyndt at blive øm langs kanten af knoglen på mine skinneben. Er det skinnebensbetændelse?

Det kan det meget vel være. Skinnebensbetændelse er en alvorlig løbeskade, som skal bekæmpes, før den udvikler sig til en kronisk tilstand. Nedsæt straks din træningsmængde markant – og undgå hårde underlag som fortove og asfalterede cykelstier og veje.

Først når ømheden helt er forsvundet, kan du langsomt begynde at træne dig op til dit gamle niveau.

Start alle løbeture med at jogge i 5-10 minutter, så løbemusklerne er varme, før du sætter fart på. Få tjekket, om du løber i sko, der passer til dig. Skaden er hyppigere hos løbere, der overpronerer – det vil sige, at foden knækker ekstra meget indad.

Sørg også for at strække dine lægmuskler i forbindelse med træning. Korte lægmuskler ændrer støddæmpningen i underbenet og øger belastningen på dine skinneben.

Stræk lægmusklen

Stil dig hen til en mur med det ene ben tæt på væggen og det andet bag ved kroppen. Pres hælen på det bageste ben i gulvet. Du skal nu mærke et stræk i lægmusklen. Hvis det gør ondt, så gør strækket mildere ved at flytte foden tættere på muren. Stræk i 3 x 20 sek., hver gang du træner.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: