© iStockphoto

Hvorfor får jeg så tit fibersprængninger?

Jeg får hele tiden ødelagt min træning af fibersprængninger i læg og baglår. Hvordan slipper jeg ud af den onde cirkel, så jeg kan træne regelmæssigt?

Når fibersprængningerne opstår igen og igen det samme sted, tyder det på, at du går i gang med at træne for tidligt, mens musklen endnu ikke helt er kommet sig over den seneste skade. Der dannes arvæv på det sted i musklen, hvor fibersprængningen fandt sted – og arvæv er mindre fleksibelt end resten af musklen og brister derfor let.

Regn med 2-3 ugers total pause fra træning, mens dine fibre vokser sammen igen. Genoptræn langsomt ved hjælp af styrketræning og strækøvelser. Det er vigtigt, at du ikke overskrider smertegrænsen undervejs. Få gerne en fysioterapeut til at vise dig, hvilke øvelser du skal lave.

Sidder fibersprængningen i baglåret tæt på knæhasen eller oppe under den ene balle, bør du få en fysioterapeut eller idrætslæge til at tjekke, om senen, der hæfter musklen fast på siddeknoglen og knæet, er revet over.

Fibersprængninger

Fibersprængninger opstår, når en muskel overanstrenges eller udsættes for pludselig belastning. Bittesmå fibre inde i musklen rives over, og der kan sive lidt blod ud, som i nogle tilfælde ses som blå mærker nogle dage senere.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: