Kan jeg styrke svage ankler?
Vippebrættet træner dine nervebaner til at reagere, inden du vrikker rundt.

Kan jeg styrke svage ankler?

Når jeg dyrker sport, så vrikker jeg konstant rundt på mine ankler. Hvordan kan jeg nemt træne dem op igen?

  • Aktiv Træning nr. 4, 2015
Spørg os

Der er godt nyt til dig med svage ankler, for undersøgelser har vist, at bare fire uger med balancetræning kan gøre en stor forskel.

I et amerikansk forsøg blev 31 deltagere med ankelproblemer delt i to grupper. Den ene gruppe lavede tre gange om ugen et 20-minutters ankelprogram, mens den anden ikke ændrede sin træning.

Efter blot fire uger kunne gruppen med balanceøvelserne berette, at de følte større stabilitet, og forskerne målte, at deres balance var markant forbedret. Den anden gruppe mærkede ingen fremgang.

Forskerne konkluderer, at balanceøvelser styrker leddet en lille smule, men frem for alt forbedres nervebanernes evne til at bremse det uhensigtsmæssige vrik i tide.

TRE GODE ØVELSER PÅ VIPPEBRÆTTET:

1. Kør rundt på brættet. Stå med begge ben på brættet, og kør kanten af brættet rundt på jorden, uden at kanten på noget tidspunkt slipper gulvet. Gør det så kontrolleret som muligt. Kør først den ene vej i 60 sekunder, hold 10-20 sek. pause, og gentag den anden vej rundt. Gentag nogle gange.

2. Frem og tilbage. Stå med fødderne parallelt på brættet, og vip lige frem og tilbage. Forsøg at kontrollere øvelsen, så brættet ikke klasker mod gulvet. Lav samme øvelse fra side til side. Kør igen 60 sekunder ad gangen og 10-20 sek. pause.

3. Luk øjnene. Når du bliver rutineret, så luk øjnene, eller stå længere tid ad gangen.

... OG EN ENKELT UDEN BRÆT:

Stå på et ben, og hold balancen i 1 minut (eller så længe som muligt, hvis du ikke klarer et helt minut). Du kan øge sværhedsgraden ved at bevæge dig op og ned i lette foroverbøjede knæbøjninger. Gentag nogle gange.

Mere om samme emne

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Hjælp, jeg har ondt under foden!

Hjælp, jeg har ondt under foden!

Spørg os |

Jeg har fået plantar fasciitis og har ...

Læs mere
Hvordan kan jeg styrke svage ankler?

Hvordan kan jeg styrke svage ankler?

Spørg os |

Når jeg dyrker sport, så vrikker jeg ...

Læs mere
Hvordan undgår jeg smerter i vristen?

Hvordan undgår jeg smerter i vristen?

Spørg os |

Jeg får ondt i vristen, når jeg løber. ...

Læs mere
Hvordan slipper jeg af med løberknæ?

Hvordan slipper jeg af med løberknæ?

Spørg os |

Jeg er plaget af et løberknæ. Skaden er ...

Hvordan slipper jeg af med et løberknæ?
Hvorfor får jeg ondt i knæet af at løbe?

Hvorfor får jeg ondt i knæet af at løbe?

Spørg os |

Jeg har fået en underlig knæskade, som ...

Læs mere
Nyeste
Dette vitamin nedsætter din skadesrisiko

Dette vitamin nedsætter din skadesrisiko

Skader |

Bliver du ofte ramt af ...

Læs mere
3 ting, du med garanti IKKE vidste om smerter

3 ting, du med garanti IKKE vidste om smerter

Skader |

Føler du dig nogle gange som et pjok, ...

Læs mere
Tunge løbere er de mest skadesudsatte

Tunge løbere er de mest skadesudsatte

Skader |

Ny forskning viser, at minimalistsko ...

Læs mere
Hvilket underlag er hårdest?

Hvilket underlag er hårdest?

Spørg os |

Hvad betyder løbeunderlaget for, om man ...

Læs mere
Hot chili con carne

Opskrift | Hot chili con carne

Cookie- og privatlivspolitik