Stærk sene På ydersiden af benet løber en lang, bred sene. Den starter oppe ved hoften og går helt ned til skinnebenet. Ved knæet gnider senen mod et knoglefremspring og forårsager de smerter, der kaldes for løberknæ.

Hjælp, jeg har løberknæ!

Jeg får ondt på siden af knæet, når jeg har løbet et stykke tid. Hvad skyldes det?

3. juli 2013 af Jannik Petersen

Løberknæ

er en friktionsskade, der skyldes, at en stor sene gnider mod lårbenets knoglefremspring nede ved knæet. Er du lige gået i gang med at løbe – eller har du skruet op for din løbetræning – gnider senen mere mod knoglen, end den plejer, og så kan skaden opstå. Løbere med flad fod eller høj vrist rammes i øvrigt oftere af løberknæ end andre.

Start med at skære ned på træningsmængden, så dine ture bliver markant kortere. Undgå også bakker og skrånende vej, da de trækker ekstra i senen. Løb i stedet på jævne og lige veje.

Tjek dine løbesko. Er de slidte? Passer de til din løbestil? Få en specialbutik for løbere til at undersøge, om du overpronerer. Dæmp efter træning irritationen med en ispose, som du afkøler området med i 15-20 minutter.

Hjælper det ikke, så få en fysioterapeut til at hjælpe dig med strækøvelser og øvelser, der styrker vitale løbemuskler. En mere rank og optimal løbestil hjælper også mod løberknæ.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: