© Istock

Hvordan taper jeg min ankel op?

Jeg forstuvede min ankel for en måned siden og vil gerne i gang med at løbe igen. Er det en god idé at tape anklen op, og hvordan gør jeg det bedst?

Det kan være en god idé at tape anklen op i begyndelsen for at give lidt ekstra støtte. Vær dog opmærksom på, at tapen ikke giver fuldstændig støtte, og at tapen også kun er et supplement til din genoptræning af ankelleddet.

Sådan lægger du tape om anklen:

1. 5-6 cm over ankelknysten lægger du en bane tape rundt om skinnebenet – et såkaldt anker. Ankerets ender må ikke mødes helt. I tilfælde af en ny skade skal foden kunne hæve, uden at tapen strammer og begrænser blodforsyningen til din fod.


2. Bøj i ankelleddet, så fod og ben danner en ret vinkel. Læg så 2-3 baner tape fra ankeret, ned om hælen og op til ankeret igen. Banerne lægges med 50 pct. overlap. Læg først tapen ned langs fodens inderside, og lav så et let træk med tapen på ydersiden.


3. Læg et nyt tapeanker rundt om forfoden bag trædepuden. Igen må tapeenderne ikke mødes. Læg 2-3 forskudte baner tape fra ankeret og rundt om hælen. Slut af med at lægge en ekstra bane tape oven på de to ankre – for at dække de mange tapeender.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: