Sådan undgår du fodskader

Det perfekte match

Køb løbesko, der sidder tæt til foden, men alligevel giver dig minimum en halv centimeters mellemrum mellem din længste tå og skosnuden. Det forebygger blå tæer, vabler og ligtorne.

Sådan undgår du fodskader

Forrige Side 2 af 2
  • Af Camilla De Thiersant
  • Aktiv Træning nr. 8, 2010

Fod- og neglesvamp

Sådan ser det ud:

Fodsvamp ses oftest som kløende, let skællende udslæt imellem tæerne. Nogle får også små blærer. Svamp i neglen kan opstå af sig selv eller som følge af ubehandlet fodsvamp. Du genkender lidelsen som en fortykket, misfarvet negl med en hvidlig belægning.

Forebyg skaden:

Løb altid i helt rene sokker, og hav et par skiftesokker med, hvis du ikke rammer badet umiddelbart efter din løbetur. Brug eventuelt talkum, hvis du sveder meget på fødderne. Vær også opmærksom på at tørre dig grundigt imellem tæerne efter bad, og smør ikke creme på her. Luft tæerne i frisk luft, hver gang lejligheden byder sig.

Hvis skaden er sket:

Du skal have fat i noget svampemiddel til at smøre fødderne ind i. Mere grelle tilfælde kræver en tabletkur mod svamp. Fod- og neglesvamp er en smitsom infektion, der stortrives i fugtige og varme omgivelser, så det er en god idé, hvis du og resten af familien bruger badesandaler i en periode.

Hård hud og ligtorne

Sådan ser det ud:

Hård hud er død og sej hud, der får en tør og grå-hvidlig overflade. Ses oftest på hæle, tæer og på trædefladen under forfoden, hvor huden udsættes for ekstra tryk eller slid under gang og løb. En ligtorn opstår, når den hårde hud på et lille, koncentreret område udvikler sig til en tyk hård hornklump, der presses ind i huden, når du går og løber.

Forebyg skaden:

Brug fodfil, eller skrub regelmæssigt dine fødder med en neglebørste i et minuts tid i badet. Tør bagefter fødderne grundigt, og smør med creme. Supplér gerne med et ugentligt fodbad, hvor du renser og trimmer neglene.

Hvis skaden er sket:

Fil endnu flittigere løs på problemområderne. Tag gerne et fodbad først, eller køb et blødgøringsmiddel hos materialisten, så den hårde hud lettere opløses, og du kan komme i bund med den hårde hud. Får du en ligtorn, så aflast det trykbelastede sted med ligtorneplaster og sko, der ikke snærer. Har du rigtig meget hård hud eller en genstridig ligtorn, kan et besøg hos en fodterapeut være en god investering.

Forrige Side 2 af 2

NYHEDSBREV

Få vores gratis nyhedsbrev med masser af gode tips til din træning.

Følg os på instagram

Følg os på instagram

Få forsmag på testvindere og kom med bag kameraet.

Find os her
Mest læste
Sådan undgår du fodskader

Sådan undgår du fodskader

Løb |

Brug 1 minut hver anden dag på at give ...

Sådan undgår du fodskader
Løbeskader - sådan undgår du dem

Løbeskader - sådan undgår du dem

Løbeskader |

Se oversigten over de fem mest ...

Læs mere
9 tricks der forebygger løbeskader

9 tricks der forebygger løbeskader

Løbeskader |

Aktiv Træning bringer her det andet af ...

Læs mere
Sådan træner du dig ud af løbeskaden

Sådan træner du dig ud af løbeskaden

Løbeskader |

Træn mindre, men tungere: Danske ...

Læs mere
Færre skader

Færre skader

Løb |

Løb med flere og kortere skridt – så ...

Løb med flere og kortere skridt
Nyeste
Hvilket underlag er hårdest?

Hvilket underlag er hårdest?

Spørg os |

Hvad betyder løbeunderlaget for, om man ...

Læs mere
Så let undgår du vabler

Så let undgår du vabler

Skader |

Hader du også vabler på løbeturen? Med ...

Læs mere
Hvordan undgår jeg smerter i vristen?

Hvordan undgår jeg smerter i vristen?

Spørg os |

Jeg får ondt i vristen, når jeg løber. ...

Læs mere
Løbeskader - sådan undgår du dem

Løbeskader - sådan undgår du dem

Løbeskader |

Se oversigten over de fem mest ...

Læs mere
Hvordan taper jeg min ankel op?

Hvordan taper jeg min ankel op?

Spørg os |

Jeg forstuvede min ankel for en måned ...

Læs mere
Cookie- og privatlivspolitik