Sådan kommer du dig hurtigst over skinnebensbetændelse

Er du en af de mange, der lider af tilbagevendende ondt i skinnebenet, når du træner? Så læs med her.

11. januar 2017 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Mange lider af irriterende og tilbagevendende smerter i skinnebenene. Det gør ondt, og kan gøre det umuligt at udføre sin sport. Vi har samlet de bedste råd til at komme ovenpå igen efter skinnebensbetændelse. 

Hvad er skinnebensbetændelse?

Skinnebensbetændelse kan forekomme, hvis man gennem længere tid udsætter sine underben for overbelastning. Det er en irritationstilstand, der viser sig ved smerter omkring skinnebenet. Dette er tilfældet fordi det oftest er senerne bagved skinnebenet, der er irriterede af belastningen. 

Der er større risiko for at udvikle skinnebensbetændelse, hvis man i en periode sætter sit træningsniveau betydeligt op, eller træner meget på hårde underlag. Især løbere er derfor ofte ramt af skaden. 

Skinnebensbetændelse vil oftest mærkes som jag eller vedvarende smerter eller ømhed i området, når man påbegynder sin træning. Når kroppen er blevet varm vil smerterne mindskes, men vender tilbage, når man igen er blevet kold. 

Hvordan kommer jeg hurtigst over skinnebensbetændelse?

  • Sænk intensivitet og frekvens af din træning
  • Flyt din træning til blødere underlag 
  • Undgå træning med hårde landinger - som eksempelvis løb 
  • Sørg for, at dine sko og indlæg deri hindrer pronation 
  • Træn musklerne i skinnebenet op - eksempelvis ved at vippe med fødderne
  • Løb eventuelt i vand, da dette giver blødere landinger samtidig med, at formen holdes i top

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: