Mand er skadet, ligger i fitness

Skader gør ondt. Ikke bare det sted, man er skadet, men også i psyken.

© iStock

Skadede motionister risikerer at blive deprimerede

Ny dansk forskning viser, at en skade ikke alene gør ondt fysisk men også psykisk. Skadede motionister er nemlig i risikozonen for at blive deprimeret. Men heldigvis kan det undgås med fire simple tips.

15. januar 2018 af Jesper U. Larsen, Lasse Lyhne, Niels C. Thalund & Hans W. Gottlieb

Sådan påvirkes psyken af en skade

Alle ambitiøse motionister kan genkende den ærgelse, der opstår, når en for­vre­den ankel eller en gradvist opbygget overbelastningsskade kuldsejler de træningsplaner og mål, man havde.

Og mange gange er det ikke bare lidt overfladisk ir­ri­ta­tion. 12 pct. eller mere end hver tiende skadede mo­tio­nist udviser tegn på depression, viser et nyt dansk studie. Det er mere end dobbelt så mange som ikkeskadede motionister og befolkningen generelt, hvor tallet for depression ligger på ca. 5 pct.

Oven i det oplever 30 pct. af de skadede at de er stressede mod 22 pct. af de ikke skadede, og de vurderer deres livskvalitet 18 point lavere på en skala fra 1-100 end ikke-skadede.

– For ambitiøse motionister, som vi har undersøgt (de træner 4-9 timer om ugen, red.), er træningen jo meget mere end den fysiske aktivitet. Den er en del af deres identitet, og det der giver dem velvære og en følelse af selværd. Træningen handler ikke bare om motion, men er redskab til at regulere følelser og håndtere stress. Med skaden mister de frirummet fra partner og børn, og de mister samværet med deres træningskammerater. Det er klart, at alt det har konsekvenser, hvis de pludselig ikke kan træne, siger Mia Beck Lichtenstein, en af forskerne bag studiet.

Det danske studie er et af de første foretaget om motionister, men det understøtter flere andre studier, der også har påvist store psykologiske konsekvenser fx selvmordstanker af idrætsskader. I studiet var yngre, skadede motionister mere tilbøjelige til at udvise depressionstegn end ældre.

Kilde: Journal of Sport Rehabilitation

Sådan håndterer du en skade

  1. Acceptér, at du er skadet.
    Lad være hele tiden at prøve at træne, og meld ud til træningskammerater osv., at du er skadet.
  2. Se skaden som en mulighed for at arbejde med noget andet.
    Det kan suplerende træning til din sport som fx styrketræning eller noget helt nyt, der intet har med din sport at gøre.
  3. Søg støtte.
    Kan du mærke, at skaden påvirker dig, så søg støtte hos familie, venner eller træningskammerater. Undgå at isolere dig.
  4. Træn alternativt.
    Gå i gang med an­den træning. Det hol­der formen ved lige og kan give dig noget af den samme gode følelse som din primære sport. Sæt dig evt. et mål for din alternative træning.

Mangler du lidt god og positiv energi, mens du dyrker en alternativ træning? Så kan dette tilbud helt sikkert hjælpe dig.

Giv din træning et boost!

Lige nu kan du få det suveræne bluetooth-headset Sudio TRE Sport til en ligeså suveræn pris sammen med Aktiv Træning. Sudio TRE Sport er lavet i et eksklusivt, skandinavisk design, og udover at have en super lyd og en suveræn pasform har det en batteritid på hele 9 timer ved brug, 10 dages standby-tid og en rækkevidde på 15 meter. Headsettet er desuden sved- og vandafvisende, har stemmestyring, og så kan du kontrollere musikken eller besvare opkald uden at tage telefonen op af lommen.


Få Sudio TRE Sport sammen med 4 numre af Aktiv Træning for KUN 179,50 kr. (+ 39,50 kr. i porto). Du sparer hele 887 kr. Men lad være med at vent for længe, for vi har kun et begrænset antal. Læs mere om det fantastiske tilbud her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: