© iStockphoto

Træn dig fra fiberskader

En enkelt øvelse reducerer risikoen for at blive ramt af en fiberskade i baglåret. Se her hvordan du gør.

13. januar 2012

Den sidder der som et smæld i baglåret – fibersprængningen. Alle løberes mareridt. Ikke alene gør den ondt, skaden tager lang tid at komme sig over, og værst af alt: Når den en gang har ramt dig, er risikoen for, at den rammer igen, fordoblet. Men nu er der håb forude.

Forskere fra Amager Hospital har fundet en enkelt øvelse, der styrker hasemusklerne og dramatisk reducerer risikoen for at blive ramt af en fiberskade i baglåret. Forskerne fulgte omkring 1.000 fodboldspillere. Halvdelen af dem trænede, som de plejede, mens den anden halvdel også gennemførte styrketræning af hasemusklen.

Efterfølgende registrerede forskerne fodboldspillernes skader og fandt, at risikoen for en fiberskade i baglåret var 3 gange mindre hos dem, der havde lavet øvelsen. Og endnu bedre var effekten for dem, der havde haft skaden i forvejen. Her var risikoen for at blive ramt af skade igen 7 gange mindre.

Sådan gør du Sid ned på knæ med ret ryg og strakt hofte. Få en makker til at holde dine underben mod jorden.

Læn dig langsomt så langt frem, som du kan, mens hoften holdes strakt.

Træningsprogram
Uge Træningspas pr. uge Sæt og repetitioner
1 1 2x5
2 2 2x6
3 3 2x6-8
4 3 2x8-10
5-10 3 3x10
10+ 1 3x10

Source #The American Journal of sports medicine

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: