© Colourbox

Undgå skader på løbeturen

Lad være at træne dig selv i sænk, hver gang du løber. Det øger risikoen for skader.

1. marts 2011

Løber du ofte til din fysiske grænse for anstrengelse, stiger risikoen for skader markant. Når du er udmattet – som i slutningen af en hård løbetur – ændrer du ubevidst en anelse på den måde, du bevæger dig på, viser ny forskning fra Indiana University i USA.

Det skyldes, at du mister lidt af kontrollen over din løbeteknik, når du bliver træt. Derved risikerer du, at bevægelsesudsvingene i dine hofter, knæ og ankler bliver for store, hvilket sætter ekstra pres på dine led, muskler og sener. Og det kan lede til overbelastningsskader. Særlig udsatte bliver anklerne ved afsæt samt underben og knæ.

Sådan undgår du skader

  • Løb forholdsvis korte ture, så du ikke bliver alt for udmattet.

  • Undgå at løbe meget hurtigt, da du rammer jorden hårdere for hvert skridt. Det belaster hele kroppen unødigt.

  • For at vedligeholde eller forbedre din kondition kan du slutte løbeturen med at fyre den af på cykel, på kondicykel, i romaskine eller ved andre træningsformer, hvor du kan få pulsen helt op – uden at belaste bentøjet med hårde landinger.

Source #issue 15

Source #Journal of Biomechanics vol. 43

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: