© Colourbox

Skal det gøre ondt, før det virker?

Jeg har hørt, at man skal have ondt efter træning, før det virker. Er det rigtigt?

Nej, det er en myte, at det skal gøre ondt for at gøre godt. Det er helt naturligt at føle ømhed i dagene efter træning, og det er som regel også et tegn på, at kroppen udvikler sig. Men det behøver ikke altid at være til det gode.

Man kan sagtens forestille sig et scenarie, hvor du er ekstremt øm i dagevis, men ikke har fået ret meget ud af det. Er du fx ikke vant til at styrketræne, skal der ikke meget mere til end to gange 10 squats med tunge vægte, og du vil føle dig som en gammel mand i dagevis – alene af den grund, at din krop ikke er vant til det.

Og ligeledes kan du som garvet løber få afsindig ømme baller og lår, hvis du spurter tre gange ned ad bakke, af den ene årsag, at din krop pludselig skal bruge andre muskler.

Vil du gerne sikre dig, at du flytter dig tilstrækkeligt med din træning, så brug i stedet en træningsdagbog eller såkaldt træningslog. Notér for hver træning, hvad du har lavet, hvor længe du har været i gang, antal gentagelser og intervaller osv. Og så skal du gerne gradvist øge din belastning og derved undgå, at du en dag vågner op stiv som et bræt.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: