Mand på ski, Total, Rød jakke, Skyfrit

Bliv klar til skiferien

Ved hjælp af 6 simple øvelser reducerer du ikke kun din risiko for en alvorlig skiskade – du får også en sjovere skiferie, fordi du har meget mere overskud og bliver mindre øm.

26. oktober 2012 af Christian Neergaard
Mand på vippebræt holder balancen glad smiler
© Valling.com

Træn din balance

Startposition: Placér din ene fod midt på et vippebræt.

Bevægelse: Prøv at holde balancen på ét ben. I starten må du gerne bruge armene og det andet ben til finde balancen, men med tiden skal du forsøge at stå med armene tæt på kroppen. Hvis du ikke har et vippebræt, så rul et håndklæde sammen, og stil dig på det med lukkede øjne.

Antal: Hold balancen i 10 sekunder, snup en kort pause, og træd så op på vippebrættet igen. Gentag 10 gange med hvert ben.

Squat i studie uden vægt hænder på ryggen

Få stærke baglår

Startposition: Stå med rank ryg og din hoftebreddes afstand mellem fødderne. Saml armene bag ryggen.

Bevægelse: Bøj i knæene, og sænk din bagdel, som om du vil sætte dig ned. Stop, når dine baglår og underben danner en 90-graders vinkel. Stå og vug nede i knæbøjningen i 7-10 sekunder, før du strækker knæene igen. Hold ryggen rank hele tiden.

Antal: Lav 2 x 15-20 gentagelser. Øg med 1 sæt efter 2 uger. Efter yderligere 2 uger kan du lave øvelsen med fx en 10-15 kg tung rygsæk på.

Mand i fotostudie laver twist smiler glad
© Valling.com

Twist dig i form

Startposition: Stå på et relativt glat gulv med parallelle fødder, let bøjede knæ og ret ryg.

Bevægelse: Twist fra side til side. Det vil sige, at du bliver nede i knæ, holder fødderne parallelle og så får skosnuderne til at pege skiftevis til venstre og til højre.

Antal: Start med 2 eller 3 x 30 sekunder med en kort pause imellem. Øg med 1 sæt hver uge, indtil du når op på 7 sæt.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: