© Jakob Helbig

Kortsving

Her giver vi dig 4 grundlæggende elementer, så du får de rigtige bevægelser i et kraftigt og dynamisk kortsving, der virkelig rykker.

30. november 2010

Første grundregel i kortsving handler om masser af bevægelighed på skiene. I kortsving bliver bevægelserne hurtigere, fordi du laver mange flere sving. Så er du stiv som Bambi på glatis, er det første, du skal gøre, at slappe af og blive blød og fleksibel – specielt i dine ankler og knæ.

Forestil dig, at du frem for alt skal holde kroppen rolig hele tiden og undgå at blive slået ud af balance af småpukler og huller i pisten. Dine ben fungerer så at sige som fjedre og støddæmpere – præcis som i undervognen i en bil. Fanger du den grundlæggende fornemmelse af bevægelighed, er du godt på vej.

Start kortsvinget ved at vippe skispidserne let nedad, så de kan styre dine ski ind i svinget. Gør klar til at twiste/dreje dine ski an i svinget med fokus på at 90 % af vægten ligger på den yderste ski. Begynd at kante skiene let fra fødder og hofte.

© Jakob Helbig

Godt inde i svingbuen er det tid til at opbygge masser af tryk på skiene. Bøj dine knæ og ankler og lad din kropsvægt trykke skienes kanter i underlaget(stadig 90 % vægt på yderste ski). Skab en kraftig kant ved at spænde op i fodleddene og trykke knæene frem og ind i den retning du vil svinge.

© Jakob Helbig

Efter det maksimale tryk sidst i svinget sætter du af i en hop lignende bevægelse fra ankler og knæ og udnytter skienes trampolin effekt til at løsne dig fra svinget og bevæge dig mod det næste sving. Sæt staven i på indersiden, præcis på det tidspunkt, hvor du skifter fra det ene sæt kanter til det andet.

© Jakob Helbig

Så er det bare at fortsætte i en god rytme ned ad pisten med et smil på læben. Når du kan både samme rytme og konstant hastighed mestrer du kortsvingene.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: