Snak dit tempo på plads

Du behøves ikke bruge pulsmålere for at styre dit træningstempo. Klik på videoen og se, hvordan din tale skal lyde ved forskellige træningsintensiteter.

Din lyst til at snakke under træning falder automatisk med, at din puls stiger. Og faktisk kan netop din tale erstatte den avancerede pulsmåling, så du blot skal åbne munden for at styre dit ønskede tempo på plads.

Video: Find din træningspuls med stemmen

Det kræver dog lidt træning, så vi har her fire videoklip klar til dig, så du kan se, hvordan talen skal lyde ved de forskellige intensiteter.

### 60 - 70 % af maks.-puls

60 - 70 % af maks.-puls

Sådan lyder det: Alle stavelser udtales. Talen flyder, og du har luft til at fortælle om dette og hint.

Så hårdt træner du: Meget let træning. Åndedrættet er næsten ikke påvirket, og pulsen kun let forøget.

Egnet til: Let restitutionstræning, opvarmning og afjogning samt langsomme langture.

### 70 - 80 % af maks.-puls

70 - 80 % af maks.-puls

Sådan lyder det: Ordene giver stadig mening, men åndedrættet er lidt tungere. Du kan dog stadig samtale forholdsvis ubesværet med løbemakkeren.

Så hårdt træner du: Moderat hårdt. Du kan mærke, at du arbejder, men det er stadig komfortabelt.

Egnet til: Udholdenhedstræning. Styrker din evne til at blive ved med at klø på i lang tid.

### 80 - 90 % af maks.-puls

80 - 90 % af maks.-puls

Sådan lyder det: Ordene kommer stødvis, presset ud mellem de tunge indåndinger. Talen foregår nu i helt korte hovedsætninger.

Så hårdt træner du: Hårdt. Og det føles også hårdt, men dog stadig kontrolleret. Åndedrættet er dybt og tungt, og du vil helst ikke sige for me

Egnet til: Tempotræning. Du har skruet farten i vejret og træner din kondition og sejhed.

### 90 - 100 % af maks.-puls

90 - 100 % af maks.-puls

Sådan lyder det: Kun et trænet øre kan skelne egentlige ord mellem den hidsige prusten og stønnen. Du kan kun tale i enstavelsesord, men gør det meget nødig.

Så hårdt træner du: Meget hårdt. Du er på grænsen og har på ingen måde overskud til snak. Åndedrættet er intenst, og musklerne fyldes med syre.

Egnet til: Korte konkurrencer og intervalløb og fartleg. Sublim konditionstræning.

Læs mere om din max-puls her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: