Solens stråler gør dig langsommere

Det er ikke kun varmen og luftfugtigheden, der påvirker dig under sommertræningen. Solstrålernes styrke spiller også ind, og nu har forskere målt hvor meget.

30. maj 2016

Du kender sikkert følelsen af, at træningen føles ekstra hård, når det ikke bare er varmt, men når solen tilmed bager fra en skyfri himmel. Nu har et japansk-britisk forsøg vist, hvor meget langdistanceatleters præstation bliver påvirket, når der er fuld lampe på under træningen.

I forsøget skulle en gruppe forsøgspersoner gennemføre fire maksimaltests på kondicykel. Temperaturen var 30 grader, luftfugtigheden 50 pct., men forskerne justerede den kunstige solstråling fra 0 watt/m2 (svarende til nat) over 250 watt/m2 (tykt skydække) og 500 watt/m2 (tyndt skydække) til 800 watt/m2 (høj middagssol).

Jo højere stråling forsøgspersonerne blev udsat for, desto kortere tid kunne de klare i sadlen. Forsøget understreger, at det ikke er nok at tjekke termometer og luftfugtighed, når du vil forberede dig på træningen i sommerheden. Skydækket har nemlig også stor indflydelse.

Så meget daler præstationen i solskinnet

Forsøgspersonerne skulle cykle til udmattelse i et laboratorium, hvor temperaturen var 30 grader og luftfugtigheden 50 pct. De kørte fire tests under lamper, der gav forskellig kunstig solstråling. I gennemsnit måtte forsøgspersonerne give op efter henholdsvis:

  • 0 watt/m2 (nat): 46 min.
  • 250 watt/m2 (tykt sommerskydække): 43 min.
  • 500 watt/m2 (tyndt sommerskydække): 30 min.
  • 800 watt/m2 (klar himmel med middagssol): 23 min.

Source #European Journal of Applied Physiology.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: