© Scanpix/Polfoto

10 TIP: Sådan får du mest ud af spinning-timen

Spinning er ekstrem effektiv til at øge både kondition og forbrænding. Spinner du rigtigt, kan du forbrænde op mod 800 kcal i timen. Her er 10 gode råd, der gør din spinning-time effektiv.

19. november 2016 af Jakob Teilmann
### Indstil cyklen korrekt Sadel og styr må hverken sidde for højt eller for lavt. Mange sidder forkert på cyklen, og det tager højst 2-3 minutter at indstille den korrekt. Søg hjælp hos din instruktør i begyndelsen, så du sidder og står korrekt og kan træde optimalt hele timen. **Gevinst:** Nedsætter risikoen for overbelastningsskader og smerter fx i knæ.

Giv den gas i én time

Du kan godt spinne 2 timer i træk, men læg ud med en enkelt time. Her kan du så fyre den maksimalt af og få pulsen helt op at ringe i stedet for at køre med nedsat intensitet i moderat tempo i den sidste time, fordi det er for meget for dig.Gevinst: Du spilder ikke tiden med en time med lav intensitet.

### Drop snyd på knapperne Du får intet ud af at køre med lavere intensitet. Kan du mærke, at du er træt, så spring hellere et intervalpas over i stedet for at sænke intensiteten og håbe på, at instruktøren ikke opdager noget. **Gevinst:** Sikrer et maksimalt udbytte af træningstiden.

Lær din krop at kende

Sørg for at have mad i maven inden træningen. Spis et måltid 2-3 timer før træningen. Lær dit individuelle behov at kende, og find ud af, om du går kold den første halve time, fordi du måske har kørt for stærkt, eller det sker i den sidste halve time, fordi du måske mangler energi undervejs.Gevinst: Du undgår at gå kold og blive utilpas.

### Kør i takt til musikken Øv dig i at køre i takt til musikkens beat. Når du lærer det, kan du presse dig yderligere. Takten i musikken hjælper dig også med en korrekt gearing, så du skåner dine knæ. **Gevinst:** Du kan køre stærkere i længere perioder.

Kør instruktørens program

Lad være med at tro, du ved mere end instruktøren, selvom en instruktør måske ikke lige er din smag. Vælg en instruktør, som kan peppe dig op. Ofte kompenserer en motiverende instruktør for et program, der eventuelt halter lidt.Gevinst: Du holder belastningen og træner intensivt hele timen og bevarer fokus.

### Drik rigeligt inden træningen Sørg for at drikke rigeligt i løbet af dagen, og snup så en kvart liter vand lige før spinning. Tag en drikkedunk med til træning, så du kan få et par slurke undervejs. Sørg også for at drikke rigeligt senest 20 minutter efter træningen, fordi du taber masser af væske i det intense forløb. **Gevinst:** En god væskebalance gør din træning optimal.

Drop de dyre sko

Du bliver gennemblødt af sved, når du spinner, og både udefra og indefra rammer det også dine cykelsko. Et par cykelsko holder oftest 1-2 sæsoner – så er de ødelagt af belastningen og sveden. Derfor er der absolut ingen grund til at investere i et par dyre og smarte karbonsko til flere tusind kroner. Køb et par helt almindelige cykelsko.Gevinst: Du sparer penge.

### Giv det 10 gange Giv dig selv 10 gange til at prøve det af. Spinning er et perfekt alternativ til fx løb, så gør dig selv den tjeneste at lade være med at droppe ud efter få gange. **Gevinst:** Dropper du spinning, så sikrer du, at du traf beslutningen på et seriøst grundlag.

Evaluér din træning

Det er en god idé, at du evaluerer din spinning med nogle få stikord om, hvad der gik godt og skidt – og hvorfor. Var dit udlæg for hårdt eller for langsomt, manglede du mad eller væske, eller havde du ikke restitueret ordentligt siden sidste træning? Hvad vil du med din træning? Hvor er du på vej hen – mod et mål?Gevinst: Du udvikler dig yderligere.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: