Praktiske tip Du kan med fordel investere i et par lidt billigere cykelsko, end du måske ville gøre til landevejen, fordi du transveder i lokalet, og det går ud over dine sko. Sørg også for at få indstillet din position på cyklen korrekt.

Spinning

Højintens træning på en speciel spinningcykel. Du træder konstant i pedalerne og træner altså uden passager, hvor cyklen bare ruller af sig selv. Dermed opnår du virkelig effektivitet i forhold til tidsforbruget. ErstatterDet er oplagt med spinning i vintermånederne, hvis du kører landevejscykling forår, sommer og efterår. På spinningcyklen kan du træne mange elementer fra landevejen som fx sprint, tung kørsel ligeud eller tempo- og bjergkørsel.

14. oktober 2010

Højintens træning på en speciel spinningcykel. Du træder konstant i pedalerne og træner altså uden passager, hvor cyklen bare ruller af sig selv. Dermed opnår du virkelig effektivitet i forhold til tidsforbruget.

Erstatter

Det er oplagt med spinning i vintermånederne, hvis du kører landevejscykling forår, sommer og efterår.

På spinningcyklen kan du træne mange elementer fra landevejen som fx sprint, tung kørsel ligeud eller tempo- og bjergkørsel.

Men også for mountainbikeren er spinning oplagt som supplement eller erstatning om vinteren. Spinning i kombination med fx MTB kan på ugebasis være det, som gør, at du alligevel får passet din træning i skoven bare med lidt færre ture.

Kondi og udholdenhed

Spinning er guf for kredsløbet. Når benene bare banker løs, og sveden hagler af dig i lokalet, så stiger din puls, og den ligger højt over længere tid, hvilket øger din kondition. Du vil opleve, at et par vintermåneder med spinning mærkbart vil toptune formen.

Intervaltræning er oplagt i spinning. Dels de kortere intervaller, hvor du spurter, og pulsen næsten løber løbsk. Men også de lidt længere, hvor du kører i et sejt tråd i fx 10 minutter – hvilket øger din udholdenhed.

Styrke og smidighed

Spinning gør det ikke ud for decideret styrketræning, men du kan jo kombinere dine pas med lidt styrketræning, når du alligevel er i motionscenteret.

Spinningen involverer de store muskelgrupper i benene (lår og læg) samt i armene. Sørger du for at variere belastningen og presse dig selv, vil du naturligvis øge styrken i benene, men styrketræning af mave, ryg og ben vil være et godt supplement et par gange om ugen.

Det vil gøre dig bedre rustet til at sidde i sadlen og gøre dig mere eksplosiv, når du fx henter landevejsraceren frem igen.

Mentalfaktor

Du kan fint dyrke spinning derhjemme. Men fællesskabet på et spinninghold kan være en oplagt motivationsfaktor. Du får det sociale fællesskab før, under og efter træningen, og du bliver presset en ekstra grad, når du træner sammen med andre.

Samtidig kan du uden problemer spinne løs med venner, der måske træner på et helt andet niveau og er bedre end dig selv.

Tilgængelighed

Motionscentrene tilbyder typisk spinning på hold. Du har brug for cykelbukser, en svedtransporterende trøje samt cykelsko – og en vandflaske. Et hold kører typisk i 1 time pr. gang.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: