Mand i sportstøj løfter håndvægt, styrketræning, en mand, fritlagt, glad, halvtotal

10 kontante gevinster ved styrketræning

Her får du 10 rigtig gode grunde til at løfte jern.

5. maj 2010 af Camilla De Thiersant

Foruden at være godt for din vægt, dine knogler og et effektivt middel mod rygsmerter hjælper styrketræning også mod hovedpine, sygdom og skader.

  • 1. Du holder vægten da større muskler øger forbrændingen Hvert kilo muskler, du pakker på kroppen, sætter din forbrænding op - selv når du sover. Og det får du med alderen mere og mere brug for, hvis du vil holde din krop fit og fri for unødigt fedt. For allerede før du fylder 30 år, begynder det så småt at gå ned ad bakke for dit hvilestofskifte. Herefter vil du opleve et fald i forbrændingen på mellem 2 og 5 procent hvert årti, hvis du ikke finder en modstrategi - og her er styrketræning en genial løsning for dig.

  • 2. Du bliver en bedre løber Løbere kan forbedre deres løbeøkonomi med styrketræning. Du vil efter kort tid mærke, at du kan løbe både hurtigere og længere med et lavere energiforbrug, hvis du indbygger 3 omgange hård styrketræning i dit ugeprogram. En gruppe rutinerede løbere forbedrede deres løbeøkonomi med mellem 8 og 10 procent efter 10 ugers styrketræning, viser en analyse fra University of Alabama. Omregnet svarer det til at skære 20-24 minutter af en maratontid på 4 timer.

  • 3. Du lever længere og øger livskvaliteten Forskning viser, at muskelmasse og -styrke er de primære biomarkører hos mennesker. Det betyder, at din muskelmængde er en afgørende indikator for, hvor gammel din krop er rent biologisk, og hvor hurtigt du ældes. Undersøgelser fra Tufts University i USA viser, at hvis først din muskelmasse dykker, følger din stofskiftehastighed, lungekapacitet og blodsukkertolerance hurtigt samme deroute, og også dit kolesteroltal og blodtryk forværres. Modsat kan du leve længere og med bedre helbred, hvis du sørger for at opbygge og bevare en stærk muskelmasse.

  • 4. Du undgår hovedpine og rygsmerter Har du tendens til spændingshovedpine og ondt i ryggen, er en tur omkring træningscenteret i mange tilfælde den sikreste genvej til at få bugt med smerterne. En veltrænet overkrop er lig med en stærk støttemuskulatur omkring din rygsøjle og dine led og giver dig dermed en mere stabil kropskerne. Husk, at du skal træne såvel ryg- som mavemuskler, da de tilsammen fungerer som et slags korset, der effektivt støtter overkroppens led og modvirker belastningssmerter. Er det specifikt nakken, der er dit ømme punkt, er vægttræning effektivt. Man kan opleve et fald i sine kroniske nakkesmerter på hele 79 procent efter blot 10 uger med styrketræning af nakken i 20 minutter 3 gange om ugen, viser en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i Danmark.

  • 5. Du får brudsikre knogler af styrketræning Når du løfter vægte, sætter du kraftigt pres på dine knogler. Faktisk sker der det ved styrketræning, at du hver gang skaber bittesmå mikroskopiske brud, som knoglerne straks går i gang med at reparere ved at producere nyt knoglevæv. Som resultat bliver dit skelet stærkere, og din knogletæthed bliver højere, hver gang du styrketræner. På lang sigt beskytter det dig mod at udvikle knogleskørhed senere i livet. Her og nu gør et stærkt skelet dig robust over for knoglebrud i din hverdag, uanset om du løber, hopper eller bliver udsat for en grov tackling ude på fodboldbanen.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: