Styrketræning, Incline press, Bryst, Overarme, Skuldre
© iStock

10 råd om styrketræning du ikke skal lytte til

Ingen træningsform er omgærdet af så mange myter som styrketræning. Her får du de mest udbredte misforståelser.

16. september 2011

Få endnu mere ud af din styrketræning! I Aktiv Træning får du vejledning, gode råd og tips til din træning. Klik her og få vores særtilbud på 3 magasiner for KUN 89 kr.

Du skal altid lave 3x10 gentagelser

Udfør 10 løft, og hold så en pause. Gentag det 3 gange. Sådan ser klassisk styrketræning ud. Det fungerer udmærket, men kun kortvarigt.

Når du har trænet efter den samme plan i 4-6 uger, begynder kroppen at vænne sig til belastningen, og dit træningsudbytte begynder at falde. Derfor skal du skifte strategi.

Prøv nu i stedet 4-6 uger med eksempelvis 5 x 5 gentagelser – sæt ekstra vægtbelastning på. Husk at sænke vægten særlig langsomt. Mere variation i din træning vil hurtigere gøre dig stærkere og hjælpe dig med at opbygge muskelmasse.

Det perfekte træningsprogram findes derfor ikke. Alle programmer forældes og skal jævnligt erstattes af et nyt. Skift fx mellem 3 x 10, 5 x 5 og 4 x 8. Sæt også jævnligt nye øvelser på programmet.

Er du klar til at gennemføre POWERMAN 2016? Læs mere her

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: