5 varianter af push-ups, du SKAL kende

Med de her 5 varianter kan du tage dine push-ups til næste niveau.

7. marts 2017 af Jesper U. Larsen

Push-ups er ikke bare push-ups. Der er et hav af variationsmuligheder, så du kan gøre øvelsen hårdere eller lægge mere vægt på bestemte muskelgrupper. Her er 5 seje varianter.

1. Decline push-up

Er det blevet for let at lave almindelige push-ups, så smæk fødderne op på en bænk bag dig. Når du hæver fødderne, øger du automatisk den vægt, du skal løfte.
Sådan gør du

2. Diamond push-up

Her samles hænderne, så tommel- og pegefingre danner rudertegnet fra kortspil. Ved at placere hænderne i denne position, når du laver push-ups, flytter du en del af belastningen fra bryst og skulder til triceps.
Sådan gør du

3. Twisting push-up

I denne variant roterer du over på den ene side, når du kommer op i strakte arme. Det kræver et ekstra kraftfuldt pres, og samtidig arbejder du med din koordination og balance.
Sådan gør du

4. Push-up med klap

En eksplosiv push-up-variant, hvor du aktiverer mange muskler på én gang. Hele overkroppen skal samarbejde for at få dig i luften.
Sådan gør du

5. Én-arms-push-up med støtte

Når du tager den ene arm ud af spillet, skal den anden bære hele vægten, samtidig med at dine coremuskler skal arbejde ekstra hårdt. Er du endnu ikke helt der, hvor du kan lave rigtige én-arms-push-ups, så prøv denne variant, hvor du har den ene arm langt ude til siden og evt. lidt oppe på fingrene. Den yderste arm er bare støtte, mens du presser dig op med vægten liggende mest på den inderste arm.
Sådan gør du

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Gør du noget ekstra for at være fit til stranden?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: