Styrketræning

6 fejl, der gør, at dine muskler ikke vokser

Bliver dine muskler hverken større eller tydeligere, selvom du styrketræner? Så begår du sandsynligvis nogle af disse fejl.

23. februar 2017 af Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Du får ikke søvn nok

Vores muskler opbygges bedst, når vi sover. Derfor er det vigtigt med rigeligt søvn, hvis du vil opbygge muskelmasse. Sov helst mellem 8 og 9 sammenhængende timer - hver nat!

Du varierer ikke din træning

Hvis du kører gennem det samme styrketræningsprogram igen og igen, så vil dine muskler vænne sig til det. Sørg derfor for at lave større ændringer i dit program hver 6-8 uge. På den måde vil du fortsat kunne udløse dine musklers opbygning.

Du drikker for meget alkohol

Alkohol er ikke godt, når du forsøger at opbygge muskelmasse. Hold derfor dit alkoholindtag til et minimum.

Du træner for lang tid

Smider du ofte 2 timers styrketræning ind i programmet? Så kan det gøre mere skade end gavn. Efter cirka 45 minutters intensiv styrketræning vil kroppen udskille større mængder af hormonet cortisol. Cortisol er kendt for at nedbryde muskelmasse, og man bør derfor ikke træne intensivt i mere end en time.

Du lader ikke dine muskler udvikle sig

Hvis du vil have større muskler, så skal de udfordres. Sørg derfor for med jævne mellemrum, enten at sætte mere vægt på, eller lave flere gentagelser.

Du får ikke nok protein

Kroppen kan ikke gemme protein i særlig lang tid af gangen, og den vil hvis den mangler protein begynde at nedbryde dine muskler. Det er derfor en god idé at indtage flere små måltider, der indeholder protein. Sørg for at spise protein cirka hver 2 time - og undgå at gå mere end fire timer uden.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: