7 suveræne øvelser med én vægtstang

Grib stangen og træn hele kroppen.

28. marts 2017 af Jesper U. Larsen

Dødløft

Mange frygter, at den giver dårlig ryg, men husker du den korrekte teknik, er der intet at bekymre sig om. Dødløft giver tværtimod en stærk ryg og forebygger rygsmerter. Den træner også baglår og baller.

Se øvelsen

Military press

Stærke skuldre, muskuløs ryg og store overarme. Du får det hele med denne øvelse, hvor du presser en vægtstang op over hovedet, mens resten af kroppen holdes oprejst.

Se øvelsen

Squat

Klassikeren her rammer primært baller og lårenes forside, samtidig med at din kropskerne skal arbejde hårdt for at stabilisere overkroppen. Kan enten laves med stangen på ryggen eller foran kroppen ved skuldrene.

Se øvelsen

Walking lunges

Lunges er en såkaldt unilateral øvelse, hvor hver side af kroppen arbejder uafhængigt af hinanden – modsat fx squat. Det gør, at du arbejder mere med din koordination og balance, samt at du udjævner asymmetri imellem højre og venstre side.

Se øvelsen

Bent-over row

En bedre kropsholdning kan være en af gevinsterne af denne øvelse. Du træner den brede rygmuskel samt bagsiden af skuldrene og armene, samtidig med at lændemusklerne arbejder statisk.

Se øvelsen

Bænkpres

Bænkpres giver en flottere og stærkere brystmuskulatur, samtidig med at også triceps og skuldre får en god gang træning.

Se øvelsen

Hip thrust

Det er en lidt besværlig position at komme ind i, men kvaliteten af øvelsen kan ikke diskuteres. Genial balleøvelse, som også aktiverer baglår og rygstrækkerne.

Se øvelsen 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: