En spotter i aktion.

8 begreber, som kun styrkenørder forstår

Det vrimler med underlige begreber og forkortelser i fitnesscenteret. Har du helt styr på, hvad de betyder?

26. oktober 2017 af Jesper U. Larsen

ROM

ROM er ikke noget, du bestiller i baren. Det står for ‘range of motion’, dvs. hvor stort bevægelsesudslag du har i en øvelse. Fuld ROM betyder fx, at lårene kommer helt ned parallelt med gulvet i squat.

Split 

Træner du hele kroppen hver gang, hedder det fullbody, mens du i et splitprogram deler kroppen op (typisk i 2 eller 3), så du træner forskellige muskelgrupper på forskellige dage. Splitprogrammer er værd at overveje, hvis du træner mange dage om ugen.

Spotter 

En person, der hjælper til med at løfte vægten, hvis du pludselig går død undervejs. Det er fx en god idé at have en spotter, hvis du skal løfte tungt i bænkpres.

Isolationsøvelse

En styrkeøvelse, hvor du kun træner en eller få muskler (fx biceps curls). Det er ikke dem, du skal fylde dit program op med. Fokus bør være på flerledsøvelser som squat, dødløft og pull-ups, der træner mange muskler på én gang.

Guns

Bliv ikke bange, hvis du hører nogen snakke om guns i centeret. Det er slang for biceps.

Failure 

At træne til failure betyder, at man bliver ved, til man overhovedet ikke kan løfte vægten mere. Det kaldes også at træne til udmattelse.

1RM

Står for ’one repetition max’. Dit 1RM er altså den vægt, du akkurat kan løfte én gang i en given øvelse.

Broscience

Træningsviden, der bygger på personlige historier og erfaringer, men som ikke har bund i videnskabelige fakta.  

Vil du have endnu bedre styr på alt fra styrketræning til skader og motivation, så tegn et abonnement på Aktiv Træning lige HER. I magasinet får du al den nyeste viden om træning og inspiration til at leve et sundere og mere aktivt liv.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: