Sideplanken Lig på den ene underarm. Sørg for, at albuen er lige under skulderen. Spænd i mave og baller, og sørg for, at kroppen er helt lige. Hold stillingen i 45 sekunder, og skift så arm.

Coreøvelser slår mavebøjninger

Coreøvelser giver mavemusklerne en bedre omgang træning end mavebøjninger, viser erfaringer fra US Army.

3. maj 2010

Coreøvelser, der styrker kroppens dybtliggende muskler inde omkring rygsøjlen, giver bedre resultater end klassiske mavebøjninger, viser en undersøgelse fra University of Florida.

Her satte forskerne soldater fra den amerikanske hær til at lave enten mavebøjninger eller coreøvelser som fx sideplanken, der vises herover. Coreøvelser er komplekse, stiller store krav til samarbejdet mellem mange muskler og udføres med lavere hastighed end mavebøjninger.

De amerikanske soldater fulgte et træningsprogram i 12 uger, som satte dem til at udføre 4-5 forskellige maveøvelser 4 gange om ugen. Hvert træningspas tog cirka 5 minutter at gennemføre. Efter 12 ugers træning sluttede soldaterne af med en fysisk stopprøve, og den bestod 5,6 procent flere fra coretræningsgruppen end fra mavebøjningsgruppen.

Resultatet var overraskende, fordi soldaterne gennemførte hærens traditionsrige fysiske test, hvor de skulle lave så mange mavebøjninger som muligt i løbet af 2 minutter – og coretræningsgruppen havde slet ikke trænet i at lave mavebøjninger.

Source #Medicine and Science in Sports and Exercise

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: