De 5 varianter af squat, du SKAL kende

Få gang i dine resultater og pift din styrketræning op med disse suveræne varianter af squat.

28. marts 2017 af Jesper U. Larsen

Back squat

Det er som regel denne variant, man tænker på, når man taler om squats. Øvelsen, hvor du squatter med en vægtstang på ryggen, træner en hel perlerække af muskelgrupper – den rammer primært baller og lårenes forside, samtidig med at hele din kropskerne skal arbejde benhårdt for at stabilisere overkroppen.

Se øvelsen her

Front squat

Her laver du squat med vægtstangen foran kroppen ved skuldrene. Dermed trækkes overkroppen længere tilbage, så du er mere oprejst, end når stangen er på ryggen. Front squat hjælper med at få den rette overkropsholdning. Du kan også lave den med en kettlebell eller håndvægt foran brystet.

Se øvelsen her

Bulgarian split squat

Du har den bagerste fod på en bænk. Det gør, at dit bevægeudslag bliver større end med en almindelig squat. Du får særdeles effektiv træning af baller og lår, samtidig med at du bliver udfordret mere på balancen.

Se øvelsen her

Airsquat

Squat uden vægt er stedet at starte, hvis du er squat-begynder. Så kan du fokusere fuldt ud på teknikken. Målet med squat 
er at gå helt i dybden med ret ryg, og uden at bækkenet tilter ind under dig. Det er dog meget usandsynligt, at du mestrer dette fra start, hvis du ikke er vant til at sidde i den position.

Se øvelsen her

Pistol squat

Her laver du squats på ét ben, mens det andet ben er strakt ud foran dig. Og selvom du ikke bruger vægt, er den en kæmpe udfordring for både styrke, koordination og balance.

Se øvelsen her  

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad er det bedste ved vintertræning?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: