Derfor skal du droppe nakkepuden til squat

Nakkepuden gør ikke noget godt for din teknik. Heldigvis kan du nemt lære at leve uden den.

2. maj 2017 af Jesper U. Larsen
Det kan godt være ubehageligt at stå med en tung vægtstang på nakken, når man laver squat, og derfor vælger mange at sætte den praktiske skumpude om stangen – problem løst! Det lyder jo logisk, men faktisk er det en ret dårlig idé at bruge nakkepuden.


Det er der flere grunde til. For når du bruger den, kommer stangen til at ligge mere ustabilt på ryggen, og du får mindre føling og kontrol med stangen. Samtidig kommer stangen til at ligge ekstra højt, hvilket ændrer tyngdepunktet og presser dig fremad. Alt i alt er det med til at svække din teknik i øvelsen.

Væn dig til squat uden pude

Det betyder dog ikke, at du bare skal leve med, at det gør ondt, når du laver squat. Brug i stedet lidt tid på at finde ud af, hvor stangen skal ligge, for at det generer dig mindst muligt. 

Det er typisk, når stangen presser hårdt ned på de øverste ryghvirvler, at det gør ondt. Så prøv at trække skulderbladene sammen og læg stangen en lille smule længere ned på den øverste del af ryggen.

Sådan laver du den perfekte squat

Det kræver bare nogle få ganges tilvænning at finde en placering, der fungerer for dig, så du for altid kan sige farvel til nakkepuden.

Stangens placering er ét af flere fokuspunkter i squat. Er du i tvivl om teknikken, så se vores guide til superøvelsen her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: