© Colourbox

Du træner planløst

Derfor vokser musklerne ikke: Det er let at drukne i træningsprogrammer, når man leder efter den perfekte måde at strikke sin træning sammen på, men det er til gengæld heller ikke nogen god idé at træne helt uden en plan. Hvis du lader gamle vaner, impulser og tilfældigheder styre din træning, gør du det unødig svært at få fremgang. Sådan får du større muskler:

Derfor vokser musklerne ikke:

Det er let at drukne i træningsprogrammer, når man leder efter den perfekte måde at strikke sin træning sammen på, men det er til gengæld heller ikke nogen god idé at træne helt uden en plan. Hvis du lader gamle vaner, impulser og tilfældigheder styre din træning, gør du det unødig svært at få fremgang.

Sådan får du større muskler:

Læg en plan for 3 måneder ad gangen. Vil du træne hele kroppen hver gang, eller vil du lave et splitprogram, der træner forskellige dele af kroppen på faste ugedage? Hvilke øvelser vil du bruge til at træne de forskellige muskelgrupper med?

For at få størst mulig muskelvækst er det en god idé at tage mange grundøvelser med i dit program. Grundøvelser er styrketræningsøvelser, der involverer mange store muskelgrupper og går over flere af kroppens led. Dødløft, squat, bænkpres og bend over rows er alle sammen gode eksempler på grundøvelser.

Drop ikke bentræningen i din planlægning. Forskning har vist, at benene spiller en vital rolle i opbygning af muskelmasse i hele kroppen. Det skyldes, at det er relativt nemt at få kroppen til at udskille de hormoner, der er med til at få musklerne til at vokse, når man laver benøvelser som fx dødløft, squat og lunges.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: