Er mine mavemuskler stærke nok?

Jeg følger et coreprogram for at få stærkere mavemuskler. Kan I anbefale en test, så jeg kan se, om træningen virker?

Det er en god idé jævnligt at teste formen. Mange, der styrketræner, nøjes med at kigge efter synlige resultater i spejlet, men på den måde kan der gå mange uger, før de belønnes for deres indsats.

Find øvelser til en flad mave her!

Sådan tester du din core-styrke

Benytter du dig i stedet af tests, får du flere succesoplevelser, der gavner motivationen. For at teste styrken i kropskernen/coremusklerne kan du fx prøve kræfter med den canadiske crunchtest, som vi beskriver nedenfor.

Det eneste, testen kræver, er noget blødt at ligge på, et par strimler tape og et eller andet, der kan slå med 40 taktslag pr. minut. Brug fx et metronom fra, www.metronomeonline.com

Testen går ud på at lave mavebøjninger i det forholdsvis høje tempo, som 40 BPM er. Når du sakker bagud, slutter testen. Kan du nå at lave 50 mavebøjninger, er du i god form.

Crunch-test:

1) Læg dig med bøjede ben og hænderne ned langs siden. Placér et stykke tape 8 cm foran dine fingre.


2) Testen går ud på, at du skal op, røre tapen og ned igen, så din ryg rammer gulvet samtidig med næste taktslag. Bliv ved, så længe du holder takten.


Vil du have mere ud af din træning og skabe synlige resultater? I FORM Kostdagbog hjælper dig med at holde styr på din kost og balancen mellem protein, kulhydrater og fedt. Log din træning, og lad os guide dig til det rette kalorieindtag! Prøv I FORM Kostdagbog 5 dage gratis

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: