Isolationsøvelser som triceps push-down er velegnede til dropsæt. 

FORSKNING: Dropsæt giver større muskler

Hvis du går benhårdt efter svulmende overarme, så er dropsæt vejen frem! Sådan bruger du dropsæt i fitnesscentret.

24. maj 2017 af Jesper U. Larsen

Når man gerne vil have øget muskelvækst med minimalt tidsforbrug, så kan man med fordel benytte dropsæt i sin styrketræning.

Det skriver forskerne bag et nyt studie, hvor de har sammenlignet effekten af 6 ugers træning med dropsæt vs. en traditionel model med 3 sæt a 12 gentagelser pr. øvelse.

Hvad forskerne nu konkluderer, har mange allerede mærket på egen krop, for dropsæt har i årevis været en populær metode til at udmatte musklerne ekstra meget – og dermed opnå større muskelvækst.

Sådan laver du dropsæt

Dropsæt udføres, ved at du først kører 3-4 helt almindelige sæt af en øvelse. Umiddelbart efter det sidste almindelige sæt tager du en lidt lettere vægt og løfter straks videre. Når du ikke kan tage flere gentagelser, ’dropper’ du igen vægten en smule og fortsætter, indtil musklen er komplet udmattet.

Da du skal kunne ændre vægten med et snuptag, er det oplagt at bruge fx kabelmaskinen eller håndvægte til dropsæt, frem for en vægtstang hvor du skal rode rundt med skiverne.

Brug den som finisher

Isolationsøvelser er velegnede til dropsæt, mens den udmattende teknik typisk frarådes til tunge basisøvelser. Du kan fx anvende den til sidst i din træning på de muskelgrupper, du gerne vil give ekstra opmærksomhed.

I det nye studie lavede deltagerne triceps push-down, og det er en oplagt øvelse, hvis du gerne vil prøve kræfter med dropsæt. Se video af øvelsen her

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: