Man løfter vægtstang
© iStock

Hvordan skal man holde en vægtstang?

Er det bedst at holde vægtstangen på brystet eller ryggen? Få svaret her.

11. december 2017 af Redaktionen

Hvad er bedst: Front eller back squat?

Er det bedre at holde stangen på brystet, når man laver squat?

Det såkaldte front squat er hverken værre eller bedre end det traditionelle back squat, men kroppen belastes en smule forskelligt ved de to typer løft, og derfor vil det for variationens skyld være fint at lave dem begge. Ved back squat, hvor stangen ligger øverst på ryggen, kommer der et større stress på baglårs- og ballemuskulaturen, mens front squat placerer et større stress på forlåret og stiller lidt højere krav til fleksibiliteten i leddene – særligt skulder og ankel.

Vær opmærksom på, at du ikke vil kunne klare en lige så høj belastning i front squat som i back squat, så læg forsigtigt ud, indtil teknikken er på plads.

Front squat
Husk

Hold ryggen ret under hele øvelsen, og hold hælene i gulvet hele tiden.

Front squat

Træn hele kroppen med front squat.

Sådan gør du: 

  • Stå med din skulderbreddes afstand mellem fødderne. Vægtstangen hviler på forsiden af dine skuldre. Støt den med dine tommelfingre under hagen. Se lige frem, og sørg for, at dine knæ peger udad – i samme retning som dine tæer. 
  • Forestil dig, at du skal sætte dig på en stol. Før hofterne bagud og ned, mens du sætter dig på hug. Sæt dig, så dybt du kan, mens du bevarer dit naturlige lændesvaj. Stræk så benene, og rejs dig op igen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Hvad irriterer dig mest i fitness-centeret?

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: