Mand løfter håndvægt
© iStock

Hvad er bedst: Maskiner eller frie vægte?

Mange siger, at det er bedst at træne med frie vægte. Men er det nu også heeeelt rigtigt? Få svaret her.

9. oktober 2017 af Hans Westhausen Gottlieb

Hvorfor er frie vægte bedst?

Jeg kan klare langt højere belastning i en maskine. Men ‘reglen’ siger, at frie vægte er bedste valg. Hvorfor? 

Svar

Fordelene ved at styrketræne med frie vægte frem for i maskiner er først og fremmest, at de frie vægte tillader en fri bevægelsesbane og et fuldt bevægeudslag – det, der kaldes full range of motion. Du aktiverer flere af de små muskler, der stabiliserer de større muskler, hvilket gør træningen og bevægelserne mere alsidige og funktionelle, så styrken bedre kan overføres til anden sport og almindelige dagligdagsbevægelser og -løft. Du får også i højere grad styrket koordination og motorik med frie vægte. 

Her finder du effektive træningsprogrammer, hvor du kun skal bruge frie håndvægte.

Har du brug for en pause fra de frie vægte? Så træn med rows-maskinen.

Når det er sagt, så er mange maskiner helt fine at bruge. Rows-maskinen er glimrende og giver en vis variation i bevægelsen. Det samme gælder cable cross- og pulldown-maskinen.

Selv om de frie håndvægte er gode, bør du IKKE styre uden om disse fitness-maskiner.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: