Kvindde laver box jumps
© iStock

Hvilke øvelser giver slanke muskler?

Jeg er begyndt at lave styrketræning ved siden af min løbetræning. Jeg vil dog ikke være stor og tung, så hvilke øvelser er bedst til at opnå lange, slanke muskler?

9. februar 2017 af Hans w. Gottlieb

SVAR: Det er en udbredt myte, at man ved hjælp af specifikke øvelser kan ændre sine musklers udseende, så de bliver ‘atletiske’, ‘lange’, ‘slanke’ eller ‘senede’.

Muskler er – i denne sammenhæng – meget ukomplicerede: De kan vokse eller blive mindre. Og intet andet.

Musklens udseende, ud over størrelsen, styres af gener og fedtprocent. Jo lavere sidstnævnte er, desto mere ‘slank’ og ‘markeret’ vil musklen se ud.

Det er rigtig fornuftigt, at du er begyndt at styrketræne, og som kvinde bør du ikke være nervøs for at blive stor og tung. Kvinder har som udgangspunkt ikke testosteron nok til at få rigtig store muskler.

Som løber kan du til gengæld have gavn af at inddrage øvelser i din styrketræning, der er baseret på hop og spring – såkaldt plyometrisk træning. 

Plyometrisk træning er perfekt for løbere

Hop & spring: Plyometrisk træning består af hop og spring­øvelser med kraftig eksplosivitet som fx squat jumps og jumping lunges.

Forskning fra Københavns Universitet har vist, at plyometrisk styrketræning i samspil med intervalløb kan forbedre dine løbetider markant og være med til at forebygge skader.

Her finder du både øvelser og programmer. 

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: