Hårdt og godt Træningen må aldrig være let, men du behøver ikke at være smerteforvredet for at få resultater.

Hvor let kan jeg nøjes med at træne?

Jeg styrketræner 2-3 gange om ugen. Har træningen slet ingen effekt, medmindre jeg giver mig 100 procent? Jeg hader fornemmelsen af, at musklerne syrer til, når jeg træner igennem. Kan mindre ikke gøre det?

Jo, det kan det godt. Og det kan oven i købet være en god idé at nøjes med mere moderat vægttræning, hvis du mister motivationen ved udsigten til 'brændende' muskler og forgæves forsøg på at løfte de tunge vægte en sidste gang.

Moderat anstrengelse under styrketræning giver mere synlige resultater end slet ingen styrketræning. Selvom du ikke presser dig til det yderste, er det stadig vigtigt, at du træner regelmæssigt og husker at øge vægten jævnligt, så du udfordrer dine muskler.

Der er dog ingen tvivl om, at du får bedre og hurtigere resultater ved at træne 'til udmattelse', som det hedder i trænerjargon. Så hvis du fx træner knap så intensivt under 2 træningspas, kan du måske sætte dig op til at træne til udmattelse på ugens tredje træningsdag.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: