LAG PÅ LAG Mavens muskulatur består af flere lag: de ydre (1), de tværgående (2) og de indre (3). I midten ligger den lige mavemuskel (4).

Hvordan trænes de dybe mavemuskler?

Hvorfor kaldes det de dybe eller dybtliggende mavemuskler? Og træner jeg dem, når jeg laver mine gode, gamle mavebøjninger?

I fagsproget hedder det de indre mavemuskler, men i daglig tale kendes de også som dybtliggende

mavemuskler

.

Mavemusklerne ligger i lag i begge sider af kroppen – den ydre skrå mavemuskel ligger yderst, herefter kommer den tværgående mavemuskel, og under den gemmer den indre skrå mavemuskel sig.

Sammen med den lige mavemuskel har disse muskler til formål at holde din overkrop i den ønskede vinkel – og eksempelvis rette dig op, hvis du har lænet dig forover eller ud til siden. Især under sport og motion er det vigtigt at have styrken og udholdenheden i mavemusklerne til at stabilisere overkroppen – har du ikke den, går det ud over din præstation og øger risikoen for både akutte skader og overbelastningsskader.

Mavebøjninger er faktisk ikke særlig effektive til at få fat i de indre mavemuskler. For at få fat i dem skal du hellere lave øvelser som sideplanken, serratus crunch og windmills. Da musklerne samarbejder på kryds og tværs under fysisk aktivitet, vil du samtidig træne mange af de andre mavemuskler.

Få mere ud af din træning! Få dybdegående information om relevante træning øvelser med Aktiv Træning. Lige nu få 3 nr af Aktiv træning + træningstrøje fra Craft for 99,50 kr HER.   

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: