© Istock

Hvorfor får jeg ondt i nakken?

Jeg får ofte spændinger i nakken og hovedpine efter styrketræning. Gør jeg mon noget forkert?

Dit problem kan måske skyldes, at du har hovedet i en forkert position under øvelserne. Mange har en tendens til at bøje i nakken, når de skal læne sig forover, ned i knæ eller trække sig op i armene. Det kan give spændinger i nakken, hovedpine og på sigt også ømhed i skulderen og lænden.

Fokusér på at holde hovedet i naturlig forlængelse af rygsøjlen. Forestil dig, at du har et kosteskaft fra nakken og ned gennem rygsøjlen, så de 2 dele bliver nødt til at følges ad hele tiden.

Når du holder hovedet i den rette position, forebygger du ikke alene skader – du bliver også i stand til at løfte tungere vægte. Hvis du bøjer nakken, mens du træner, vil nervebaner i nakkeregionen nemlig blokere en del af din muskelstyrke.

RIGTIGT! Her danner nakken og rygsøjlen en lige linje. Nu kan du både løfte optimalt og undgå spændinger.


FORKERT! Hvis du som her bøjer nakken bagover og skyder hagen frem, risikerer du spændinger i nakken, og din evne til at løfte tungt forringes.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: