Hvorfor skal vægten ligge på brystet?

Hvorfor skal jeg have vægten foran hovedet i stedet for bagved, når jeg vil lave squat-øvelser med en vægtstang?

Når du som helt ny kaster dig ud i styrketræning og squat-øvelser med en vægtstang, så kan det være en fordel, at du lægger ud med at lade vægten ligge på brystet. Så laver du den øvelse, man kalder for en front squat.

Se øvelsen

Når du laver en front squat, så har du vægtstangen til at hvile foran på forsiden af dine skuldre. Det skyldes, at et vigtigt element, når du laver squat med en vægtstang, er, at du holder din ryg ret under bevægelsen. Holder du vægten foran, så er det netop nemmere at holde ryggen ret, fordi du ganske enkelt taber vægtstangen, hvis du kommer til at bøje dig for meget forover.

Lægger du derimod ud med det, man kalder en back squat, hvor du holder vægtstangen bagpå på den øverste del af ryggen, så kommer du nemmere til at bøje dig uhensigtsmæssigt forover under øvelsen, fordi du ikke på samme måde taber stangen.

De fleste oplever, at man ikke kan tage helt så meget vægt på sin stang, når man laver front squat, som man kan klare, når man laver back squat, men det betyder ikke så meget, når du er i en opstartsfase og bare gerne vil i gang.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: