Har du tiden? De personer, der holdt lange pauser, brugte mere end dobbelt så lang tid på at gennemføre deres træningspas. Så det er værd at tage med i overvejelserne, inden du skruer op for pauserne.

Lange pauser giver de største muskler

3-minutters pauser kan være en fordel i styrketræning.

11. april 2016

Træner du for at få større muskler, så skal du måske holde lidt længere pause mellem sættene i fitnesscenteret.

Et nyt amerikansk studie sætter spørgsmålstegn ved den traditionelle anbefaling om, at ret korte pauser er optimalt, når man vil øge muskelmassen, mens lange pauser er bedst, når man træner for øget styrke. I stedet tyder det på, at lange pauser er overlegne både for styrke og muskelmasse.

I forsøget deltog 22 unge, veltrænede mænd, som i 8 uger lavede det samme styrketræningsprogram 3 gange om ugen. Den ene halvdel nøjedes med 1 minuts pause mellem sættene, mens den anden halvdel holdt 3 min. pause. Efter de 8 uger havde mændene, der holdt lange pauser, opnået en større stigning i muskelmasse.

Forøgelse af muskeltykkelsen efter 8 uger
Muskel Kort pause Lang pause
Biceps 2 % 5,4 %
Triceps 0,5 % 7 %
Lår 6,9 % 13,3 %

Source #JSCR.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: