© Jakob Helbig

Løft vægte - det er sundt

Se de to mest effektive styrketræningsøvelser, der er med til at holde din krop ung og trimmet.

2. september 2011

Store bøffer på overarmene og vaskebræt på maven ser godt ud, men det er inde i kroppen, at styrketræning har den vigtigste effekt.

Uanset om du træner i et fitnesscenter eller derhjemme, giver du din sundhed et gevaldigt løft ved at træne din styrke. Allerede fra 25-30-års-alderen begynder vores muskelmasse at skrumpe med ca. 1 procent om året.

Kæmper du ikke aktivt imod den udvikling, går det kun ned ad bakke med din fysik, efterhånden som du ældes.

Ved at styrketræne kan du stoppe den kedelige udvikling og stadig have en fysik som en 30-årig, når du runder de 60. Det betyder blandt andet, at du også højt oppe i alderen kan deltage i alle de fysisk krævende aktiviteter, som du nyder i dag. Du får også stærkere knogler, der ikke knækker, og færre gigtsmerter, fordi dine muskler aflaster knæ, hofter og andre udsatte led.

Under styrketræning udskiller kroppen en masse gavnlige hormoner, der fx hæmmer de betændelsestilstande, der spiller en hovedrolle i sygdomme som åreforkalkning, type 2-diabetes, kræft og demens. Jo større musklerne er, og jo hyppigere de bliver brugt, desto flere af de gode stoffer kan de producere – til gavn for dit helbred.

2 af de bedste øvelser for din sundhed er sumo-dødløft og walking lunge. De sætter begge to kroppens største muskler på hårdt arbejde: nemlig musklerne i baller og lår. Udover at opbygge stor styrke i de to vitale områder, stimuleres hormonproduktionen maksimalt, så du udvikler større muskler i både benene og resten af kroppen.

Du kan prøve kræfter med de to effektive øvelser her, ved at klikke på de to videoer til højre.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: