Så ofte skal du løfte vægte

Det er ikke helt ligegyldigt, hvor mange gange du træner om ugen, hvis du vil have optimal muskelvækst.

30. august 2016

Er målet med din styrketræning at få store muskler, så skal hver muskelgruppe trænes flere gange om ugen, fastslår amerikanske forskere.

En klassisk bodybuilderstrategi er ellers at træne hver muskelgruppe én gang om ugen, men til gengæld med meget stor volumen.

Men det er generelt ikke den mest optimale løsning, siger amerikanske forskere, der har gennemgået tidligere studier om effekten af forskellig frekvens i styrketræningen.

Selvom den volumen, man træner med, er den samme, er det bedre at fordele den over to dage.

Med andre ord giver det altså bedre resultater fx at lave tre sæt for biceps mandag og tre sæt torsdag end at lave seks sæt om mandagen.

Mens forskerne altså fastslår, at to gange er bedre end én, så er der ikke bevis for, at tre gange nødvendigvis er bedre end to.

Variér træningen

Forskerne påpeger, at høje træningsfrekvenser kan risikere at føre til overtræning.

Derfor kan det være en idé at periodisere sin træning, så man på en systematisk måde varierer det antal gange, en muskel trænes hver uge, frem for altid at køre med høj frekvens.

Source #Sports Medicine

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Vi anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: